NIKMAT.........NIKMAT.........NIKMAT..............


Inilah perkataan yang selalu kita dengar.. Kita masuk masjid, masuk kuliah, baca kitab, layari Internet sentiasa mendengar dan membaca perkataan ini... Apakah itu sebenarnya nikmat..!?

Kata Saidina Ali r.a:

Diantara tanda kecintaan Allah lagi DIA menurunkan ke bumi ini hanya satu rahmat sahaja daripada 100 rahmatNya dan baki 99 rahmat berada disisiNya. Dengan satu rahmat inilah kesemua makhlukNya dapat merasainya. Pada hari kiamat nanti Allah akan menghimpunkan kembali satu rahmat ini kepada 99 rahmatNya lalu 100 rahmat ini Allah akan berikan kepada hamba-hambaNya pada hari itu. Dikatakan sehinggakan Iblis pada hari itu rasa tercengang-cengang tidak dapat rahmat Allah sekalipun rahmat Allah terlalu banyak.

Wahai sahabat sekalian,

Ingatlah bahawa setiap pemberian itu rahmat daripada ALLAH s.w.t. untuk kita sentiasa bertaubat, bersyukur dan kembali kepadaNYA..Tetapi apa yang kita lakukan....!!!???

Betapa banyak dosa yang kita lakukan..? Betapa banyak maksiat...betapa banyak kesalahan...

Tetapi ALLAH masih lagi menyayangi hamba-hambaNYA yang hina ni...lagi banyak nikmat dan rahmatNYA keatas kita...sampai nak buat perbandingan dengan kasih sayang ibu kita sendiri pun tak mampu nak kita bandingkan....

Ana teringat kepada suatu kisah semasa hidupnya Rasulullah s.a.w bersama para sahabat baginda:


Suatu ketika Nabi saw memperhatikan seorang wanita sedang memeluk anaknya untuk melindunginya daripada terkena panas matahari , lalu Nabi bertanya kepada para
sahabat :"Adakah kamu rasa bahawa ibu itu akan membiarkan anaknya berada dalam kepanasan matahari? Para sahabat menjawab : Tidak wahai Rasulullah , lalu Nabi bersabda : Sesungguhnya ALLAH lebih Penyayang daripada ibu itu yang menyayangi anaknya.

Saidina 'Ali r.a ketika mendengar hadis ini beliau berkata :

"Pada hari kiamat jika ditanya kepada aku adakah engkau mahu bahawa segala hisab amalan engkau dihitung oleh ibu dan bapa engkau niscaya aku akan menjawab tidak mahu kerana ALLAH lebih Pengasih daripada ibubapaku".

Jikalau kita mengira nikmat dan rahmatnya tidak habis dikira.....

Firman ALLAH:

Dan seandainya pohon-pohon di bumi menjadi pena dan lautan (menjadi tinta), ditambahkan kepadanya tujuh lautan (lagi) setelah (kering)nya, niscaya tidak akan habis-habisnya (dituliskan) kalimat-kalimat ALLAH. Sesungguhnya ALLAH Mhaperkasa, Mahabijaksana.

Oleh itu, ana 'mengajar' diri ini dan mengajak ikhwah semua supaya kita sentiasa bersyukur keatas nikmatNYA dan taqarrub kepadaNYA...

Dan marilah kita mulakan dengan diri kita sendiri sebelum mengajak yang lain...

Wallahu 'alam..

Selamat Berkenalan

ALLAH Matlamat Utamaku

~ حيّ على الصلاة ~

Jom Solat..

Followers

Perkongsian


Islamic Hijri Calendar

Waktu Al-Quds

Sa'atul Misr

K.L time

TERNAKAN KITA..