SAMBUNGAN KISAH JAADALLAH AL-QURANI.....
2nd Part.

HARI BERLALU.....


Pada suatu hari semasa Ja'd menghadapi masalah dia teringat tentang kotak yang pak cik Ibrahim berikan sebelum peninggalan beliau. Dan dia pun pulang dan membuka kotak tersebut. Dia mendapati buku yang dia gunakan semasa menghadapi masalah dulu yang disuruh buka mana-mana halaman oleh pak cik Ibrahim di kedai dahulu.

Ja'd pun membuka buku tersebut dan cuba untuk membaca. Tetapi dia tidak mampu untuk membacanya kerana ia adalah sebuah buku yang berbahasa arab. Ja'd pun segera pergi berjumpa kawannya ,seorang tunusi dan menyuruhnya membaca halaman tersebut. Selepas Ja'd menceritakan masalahnya kepada temannya dari Tunusia itu,temanya menolongnya untuk mencari penyelesaian kepada masalahnya.

Pada detik ini Ja'd terkejut dan menanyakan, "Apakah buku ini?" Dan temannya itu menjawab, "Ini adalah al-Quran, kitab suci Muslim." Ja'd pun terdetik satu persoalan yang luar biasa tetapi dia beranikan diri dan bertanya, "Bagaimakah aku nak menjadi seorang Muslim?" Temannya menjawab, "Awak hanya perlu mengucapkan dua kalimah syahada dan mengikuti syariat."

Ja'd pun mengucapkan dua kalimah syahada: أشهد ألا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله
( Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan ALLAH dan Muhammad s.a.w Rasul-NYA.


AKAN BERSAMBUNG.....
PART 3 : JA'D YANG MUSLIM

0 comments:

Selamat Berkenalan

ALLAH Matlamat Utamaku

~ حيّ على الصلاة ~

Jom Solat..

Followers

Perkongsian


Islamic Hijri Calendar

Waktu Al-Quds

Sa'atul Misr

K.L time

TERNAKAN KITA..