SAMBUNGAN KISAH JAADALLAH AL-QURANI.....
2nd Part.

HARI BERLALU.....


Pada suatu hari semasa Ja'd menghadapi masalah dia teringat tentang kotak yang pak cik Ibrahim berikan sebelum peninggalan beliau. Dan dia pun pulang dan membuka kotak tersebut. Dia mendapati buku yang dia gunakan semasa menghadapi masalah dulu yang disuruh buka mana-mana halaman oleh pak cik Ibrahim di kedai dahulu.

Ja'd pun membuka buku tersebut dan cuba untuk membaca. Tetapi dia tidak mampu untuk membacanya kerana ia adalah sebuah buku yang berbahasa arab. Ja'd pun segera pergi berjumpa kawannya ,seorang tunusi dan menyuruhnya membaca halaman tersebut. Selepas Ja'd menceritakan masalahnya kepada temannya dari Tunusia itu,temanya menolongnya untuk mencari penyelesaian kepada masalahnya.

Pada detik ini Ja'd terkejut dan menanyakan, "Apakah buku ini?" Dan temannya itu menjawab, "Ini adalah al-Quran, kitab suci Muslim." Ja'd pun terdetik satu persoalan yang luar biasa tetapi dia beranikan diri dan bertanya, "Bagaimakah aku nak menjadi seorang Muslim?" Temannya menjawab, "Awak hanya perlu mengucapkan dua kalimah syahada dan mengikuti syariat."

Ja'd pun mengucapkan dua kalimah syahada: أشهد ألا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله
( Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan ALLAH dan Muhammad s.a.w Rasul-NYA.


AKAN BERSAMBUNG.....
PART 3 : JA'D YANG MUSLIM

Assalamualaikum saya ucapkan kepada semua pembaca setia blog saya ini. Kali ini saya membawa kepada kamu semua sebuah kisah yang menarik...iaitu kisah hidup seorang Dai'e masyhur bernama جاد الله القرآني

Harap anda semua terhibur....


PERMULAAN KISAH:


Sebelum 50 puluh tahun yang lalu terdapat seorang syeikh berwarga negara Turki (lingkungan umur 50-an) bernama Ibrahim bekerja di semua kedai runcit di negara Perancis.

Kedai ini terletak di tingkat bawah sebuah apartment yang didiami oleh sebuah keluarga yahudi. Mereka mempunyai seorang anak bernama "Ja'd" yang baru berumur 7 tahun semasa bertemu dengan Pak Cik Ibrahim.

JA'D YANG BERAGAMA YAHUDI......

Ja'd menggunakan kesempatan ini untuk datang ke kedai tersebut untuk membeli barang runcit rumah. Tetapi sebelum dia keluar dari kedai itu, dia akan mengambil (mencuri) chocolate dan beranggapan Pak Cik Ibrahim tidak mengetahui perbuatannya itu,
........
Suatu hari Ja'd lupa untuk mengambil chocolate sebelum meninggalkan kedai. Pak cik Ibrahim memperingatkan Ja'd yang dia lupa mengambil chocolate seperti setiap hari sebelum ini...
Ja'd terkejut apabila dia mengetahui yang pak cik Ibrahim menyedari perbuatannya tiap-tiap hari. Dan Ja'd memohon supaya pak cik Ibrahim memaafkannya dan dia juga berjanji tidak akan mencuri lagi,
........
Pak cik Ibrahim berkata, "Tidak, tapi berjanji kepada aku yang awak tidak akan mencuri apa-apa dalam hidup awak. Dan ambillah sepotong chocolate setiap hari dari kedai ini sebagai hadiah aku kepada awak." Ja'd pun bersetuju dengan gembira.

TAHUN BERLALU..........., dan Pak cik Ibrahim pun menjadi sebagai seorang ayah, ibu dan kawan karib untuk Ja'd, budak Jahudi.

Ketika Ja'd menghadapi masalah, dia datng jumpa Pak cik Ibraim. Dan selepas dia menceritakan masalahnya kepada pak cik Ibraim, beliau mengambil sebuah buku dari lacinya dan menyuruh Ja'd supaya membuka mana-mana halaman. Ja'd pun membuka dan memberikan buku tersebut kepada pak cik Ibrahim. Pak cik Ibrahim pun membaca kedua-dua halaman kanan dan kiri dan menutup buku itu. Selepas itu pak cik Ibrahim pun memberitahu cara terbaik untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh Ja'd itu. Ja'd pun menggunakan cara tersebut dan selesailah masalahnya dan dia merasa tenang dapat selesaikan masalahnya itu.

BERTAHUN-TAHUN BERLALU..., Ja'd bersama pak cik Ibrahim, seorang berusia tua yang tidak berpendidikan itu.

Selepas 17 tahun Ja'd membesar dan menjadi seorang remaja yang berumur 24 tahun dan Pak cik Ibrahim berusia 67 tahun.

Selepas itu, pak cik Ibrahim pun meninggal. Tetapi sebelum kematiannya, beliau meninggalkan sebuah kotak kepada anak-anaknya dan didalam kotak itu beliau bersertakan buku yang dibuka oleh Ja'd semasa menghadapi masalah. Beliau meminta kepada anak-anak supaya memberikan kotak tersebut kepada Ja'd sebagai hadiah kepadanya selepas kematian beliau.

Ketika Ja'd menyedari akan kematian Pak cik Ibrahim, dia berasa terlalu sedih.....kerana beliaulah satu-satunya orang yang membantunya daripada 'api' masalah. Anak pak cik Ibrahim pun serahkan kotak tersebut kepada Ja'd dan mengatakan kepadanya bahawa ayah dia meninggalkan kotak ini kepada Ja'd sebagai hadiah daripada beliau.


AKAN BERSAMBUNG.....
PART 2 : JA'D SELEPAS BEBERAPA HARI.....


(harumankasturi88)

Kota Bharu, 14 Oktober – Dalam suasana terik tengah hari itu, tiada siapa yang menduga, tiada siapa juga yang mampu meneka, bahawa ia merupakan detik terakhir sebelum pemergian Ustazah Nazirah bt. Sidik (gambar kecil), 28, seorang guru di Maahad Muhammadi Pasir Mas, yang juga sebagai seorang aktivis yang bergiat aktif dalam pelaksanaan program di bawah biro Wanita ISMA cawangan Kelantan.......... (read more...)

If greatness of purpose, smallness of means, and astounding results are the three criteria of human genius, who could dare to compare any great man in modem history with Muhammad? The most famous men created arms, laws and empires only They founded, if anything at all, no more than material powers which often crumbled away before their eyes This man moved not only armies, legislation, empires, peoples and dynasties, but millions of men in one-third of the then-inhabited world; and more than that he moved the altars, the gods, the religions, the ideas, the beliefs and souls... As regards all standards by which human greatness may be measured, we may well ask, is there any man greater than he?

- Lamartine
Histoire de la Turquie, Pans 1854, Vol. 11, pp. 276-77.


He was Caesar and Pope in one; but he was Pope without Pope's pretensions, Caesar without the legions of Caesar: without a standing army, without a bodyguard, without a palace, without a fixed revenue. If ever any man had the right to say that he ruled by the right divine, it was Mohammad, for he had all the power without its instruments and without its supports.

- Bosworth Smith
Mohammad and Mohammadanism, London 1874, p 92.


His readiness to undergo persecution for his beliefs, the high moral character of the men who believed in him and looked up to him as leader, and the greatness of his ultimate achievement all argue his fundamental integrity To suppose Muhammad an impostor raises more problems than it solves. Moreover, none of the great figures of history is so poorly appreciated in the West as Muhammad.

- W Montgomery Watt
Mohammad At Mecca, Oxford, 1953, p 52.

Dipetik daripada: http://comparativereligionblog.blogspot.com/

Selamat Berkenalan

ALLAH Matlamat Utamaku

~ حيّ على الصلاة ~

Jom Solat..

Followers

Perkongsian


Islamic Hijri Calendar

Waktu Al-Quds

Sa'atul Misr

K.L time

TERNAKAN KITA..