Assalamualaikum saya ucapkan kepada semua terlebih dahulu.Kali ini saya nk berkongsi tentang teman. Secara dasarnya teman dapat diBAHAGIKAN kepada empat. Iaitu teman itu seperti udara, seperti makanan, seperti ubat, dan juga seperti arak. Kelakar tak bahagikan sahabat kita seperti berikut..? Tetapi itulah hakikatnya. Mari kita berbincang serba sedikit tentang jenis-jenis kawan tadi...

Yang pertama teman anda bagaikan udara. Kita semua mengetahui udara adara asas kehidupan manusia. Jikalau tiada udara maka tak hiduplah seorang pun di atas muka bumi ini. Bayangkanlah jikalau udara yang kita sedut itu sebenarnya tercemar. Adakah kita dapat hidup dengan sihat sejahtera. Begitulah teman kita yang dipilih perlulah memberi kehidupan kepada kita bukan merampas 'kesejahteraan' yang kita miliki..

Teman jenis kedua bagaikan makanan. Makanan memberi kekuatan kepada badan selain itu membentuk tubuh yang gagah. Itupun bergantung kepada jenis pengambilan makanan itu. Penganbilan makanan yang berlebihan akan memudaratkan badan. Banyak makan, maka banyaklah keluar dari badan (maksud saya cirit-biritlah). Begitulah kawan kita. Biar kawan yang kita pilih itu melazatkan seperti makanan yang kita makan. Dan janganlah dia memudaratkan kita seperti keracunan makanan.

Sahabat ketiga bagaikan ubat. Kita sedia dimaklumkan ubat itu adalah penawar yang menyembuhkan penyakit. Walaupun ubat itu pahit sumbangannya terlalu tinggi dalam hayat yang sihat. Kadang-kadang kita rasa 'pahit' je duduk dengan seseorang itu malah, lebih daripada itu. Kita juga lupa mungkin orang itu nak membentuk kita tanpa kita sedari hakikatnya. Kita menjauhkan diri daripada dia yang rasanya kadang-kadang lebih teruk daripada ubat yang pahit. Ingatlah ada ubat menyembuhkan terus penyakit. Dan ada juga ubat yang tidak menyembuhkan penyakit secara terus tetapi ia menstabilkan badan dan mengurangkan risiko penyakit. Begitu sesetengah kawan yang kita perolehi. Walaupun rasa pahit bersamanya dia memberikan kebaikkan kepada kita dan menyucikan (melarang) daripada kesalahan dan dosa.

Dan yang akhir sekali, dia seperti arak yang memabuhkan. Teman inilah yang menjadi pergaulan seseorang daripada teman-teman jenis yang lain. Rasa seronok je bila berrsama dia. Tapi kita lupa yang dia me'mabuh'kan kita daripada mengingati mati mahupun Sang Pencipta. Dia menjadikan kita jauh dari-NYA. Tetapi kita tak sedar hakikatnya... Rasa manis je buat dosa, sembang mahupun lihat benda yang tak ada manfaatnya bersama dia. Ingatlah arak itu memang rasa sedap bila kali pertama mendekatinya tetapi arak yang sama juga menghancurkan kehidupan. Ia merosakan seluruh jasad kita.

Marilah kita sama-sama menilai sahabat-sahabat sekitar kita. Adakah kawan yang kita miliki seperti udara, atau makanan, atau ubat ataupun arak....? Biarlah kawan yang kita pilih dan kita miliki itu menjadi penawar kepada kita yang sentiasa di sisi kita bila kita senang dan juga susah. Biar yang kita miliki itu sentiasa membimbing kita kepada kebaikan dan mengingatkan diri yang penuh dosa ini kepada kasih sayang Sang Pencinta yang Agung lagi yang Esa... Pemilihan teman seperjuangan juga memainkan peranan penting dalam pembentukkan akhlak seseorang yang agung. Jadikan sahabat-sahabat kita itu penawar kepada kita dan kita juga ubat penawaran kepada mereka.



Wallahu 'alam



3 comments:

kawan yang baik macam penjual minyak wangi kan wan.

kadang2 bila die spray minyak wangi,bau wangi tu boleh lekat kat kita..kan?..hehe

Salam,Buat anakanda Syazwan disana....sungguh hebat definasi teman..semuga wan dapat memilih teman yang mendekatkan diri ke jalan Allah..apa pun tahniah umi ucapkan diatas blog wan yang bermaklumat Syabas anakanda yang jauh dimata tapi dekat dihati...

UmmiRosmawati,
Padang Serai kedah
rosma1104 @yahoo.com
www.alfarabi2U.com

sahabat sememangnya sukar di cari.... kadang2 kita fikir,
baik juga jika kawan itu seperti udara kerana dia amat penting dalam meneruskan kehidupan,
dan baik juga andai kawan itu seperti ubat... menjadi penyembuh kepada penyakit.

dan selalunya, kita juga berusaha untuk menjadi sahabat yang baik....

Selamat Berkenalan

ALLAH Matlamat Utamaku

~ حيّ على الصلاة ~

Jom Solat..

Followers

Perkongsian


Islamic Hijri Calendar

Waktu Al-Quds

Sa'atul Misr

K.L time

TERNAKAN KITA..